Efter at de såkaldte
multibiler (MPV) stort set er forsvundet fra
bilmarkedet, er det ret begrænset, hvad der findes
af 7-sædede køretøjer. Og skal bilen også være
elektrisk, bliver udvalgte endnu mere beskedent. Men
det nye kinesiske bilmærke på det danske marked,
BYD, har sådan en på programmet. BYD TANG, som den
hedder, er dog ingen MPV med derimod en SUV-agtig
bil.
Vi skriver SUV-agtig, for
frihøjden er ikke så overvældende. 15 cm har vi
kunnet Google os frem til, for det kniber lidt med
det store udvalgt af specifikationer på de nye
kinesere. Men velvoksen er den, og selvom de to
bageste siddepladser sjældent er det mest bekvemme
sted at sidde for velvoksne passagerer, og heller
ikke er det i BYD TANG, så er de en option. Og siden
kan man jo fordele de syv siddepladser imellem dem,
der nu skal ud at køre, så det bliver behageligt for
alle.
Behagelig kørsel
Det er i sig selv ikke det
store problem, for BYD TANG er bestemt en behagelig
bil at køre i. kørekomforten er god, udstyrsniveauet
udmærket, og som sådan ligger den OK til i
premium-klassen, også med en pris på 600.000 kroner,
der genspejler niveauet for tilsvarende biler, som
der altså ret beset ikke er mange af.
Hvor stor efterspørgslen vil
blive efter BYD TANG, må tiden vise. For den er
stor. 4,89 meter i længden, hvilket ikke er optimalt
ved megen bykørsel, og det er i undertegnedes optik
ved færdsel i de store byer, at el-drift især giver
mening.
Rimelig rækkevidde
På den anden side er
rækkevidden med et fuldt opladet 86,4 kWh batteri
400 kilometer iht. WLTP og i praksis nok i nærheden
af 360 kilometer. Derved kan TANG glimrende bruges i
dagligdagen til kørsel både mellem byerne og som
pendlerbil ind og ud af dem, især hvis man er
rimelig sikker på at have et sted at parkere
derinde.
Optimalt er det da, hvis man
fx både kan lade på sin arbejdsplads og hjemme, for
selvom man kan hurtiglade med 110 kW, er
AC-ladestyrken beskedne 3,7 kW. Og så tager det godt
nok lang tid, at få mange kilometer på batteriet.
El-bils bevidsthed
Ladetiden er én faktor,
energiforbruget en anden, for man forbruger, igen
iht. WLTP, 240 Wh pr. kilometer i gennemsnit. Med
fyldt batteri er forbruget større, for da
regenereres der noget mindre, og tilsvarende, når
batteriet er ved at være tomt. Som elbilsejer skal
man være bevidst derom, men fungerer det i praksis
får man meget bil for pengene.
Eksempelvis er soltaget et
panorama soltag, der med andre ord kan åbnes. I
kabinen har man både rat- og sædevarme og
el-forsæder. Der er navigation indbygget, 360 grader
kamera og en 12” skærm, der kan rotere ligesom i den
mindre ATTO 3. Det er en sjov gimmick. Dertil kommer
4 p-sensorer i hver ende, som er gode
støttepædagoger til den klare skærmvisning.
God plads
Pladsforholdene er gode,
fordi bilen ikke bare er lang, men også temmelig
bred og ret høj. Med 1,72 meter i højden oplever man
egentlig ikke, at batteriet sluger gulvplads, og
bagagekapaciteten taler sit eget sprog: Mindst 235
liter med alle syv siddepladser besat, og 1655
liter, når de fem af dem forhandles til ”varerum”.
Det indebærer bl.a., at man
bedre kan udnytte muligheden for VTL (Vehicle to
Load), dvs. man kan oplade fx en el-scooter, mens
man kører og vel ret beset også tappe strøm til
campingvognen, hvis man har en sådan med. Man må
nemlig trække op til 1500 kg.
Mange kræfter
Men man skal nok vænne sig
til at passe på energien, også når man træder
speederen ned. Den har nemlig mange kræfter, sådan
en TANG. 2 stk. permanent magnet synkron elmotorer –
én på forhjulene og én bagtil – på i alt op til 517
hestekræfter og et drejningsmoment på 680 Nm ER
mange kræfter.
Bilens kørefærdigheder er godt illustreret i on-board
videoen her på siden. Den kører fint nok, som en bil
på 2,5 tons nu gør det. Men sådan er det med store
elbiler, de vejer meget, det påvirker håndteringen
af bilen og kan godt føles lidt trægt – trods den
store effekt. På positiv siden tæller, at TANG har
multi-link baghjulsophæng. Det giver gode
kurveegenskaber, og set i det lys er den ikke alt
for store frihøjde også et plus, for med det lavt
liggende batteri er det lave tyngdepunkt med til at
holde bilen i ro.
|